preloader icon

14.10.2017
Ειδήσεις
Πως τα «πλαστικά» αεροπλάνα κάνουν πιο άνετο το ταξίδι
news image

Παρότι σήμερα τα αεροπορικά ταξίδια είναι φθηνότερα από ποτέ αλλά και ασφαλέστερα απ’ ότι πριν τριάντα χρόνια, οι ταξιδιώτες βρίσκουν λόγους για να διαμαρτύρονται για αυτά.  Για τα στενά καθίσματα, για τα μωρά που κλαίνε, τους ομιλητικούς συνταξιδιώτες τους αλλά και τα αισθήματα δυσφορίας, που αισθάνονται. Η αφυδάτωση και η ζαλάδα λόγω του ύψους, που πετάνε τα αεροπλάνα προκαλούν μια άβολη κατάσταση σε πολλούς ταξιδιώτες. Αισθήματα δυσφορίας, που προκαλούνται  σταδιακά και για τα οποία συνήθως οι περισσότεροι άνθρωποι κατηγορούν το «τζετ λαγκ». Αισθήματα δυσφορίας, που φαίνεται ότι θα αποτελέσουν παρελθόν χάρη στα πλαστικά!

 

Η επιστήμη πίσω από τα αεροπορικά ταξίδια

Σε μια μελέτη με τίτλο «Η επίδραση των αεροσκαφών στην δυσφορία των επιβατών» στην επιθεώρηση «New England Journal of Medicine», οι συγγραφείς γράφουν ότι οι άνθρωποι που «ταξιδεύουν σε υψόμετρα της τάξης των 6500 ποδιών αισθάνονται την ‘ασθένεια του βουνού’. Ένα σύνδρομο που χαρακτηρίζεται από συμπτώματα πονοκεφάλου, ναυτίας, εμετού, ανορεξίας, κόπωσης και διαταραχής του ύπνου». Στην μελέτη αναφέρεται ότι όσο μεγαλύτερος σε ηλικία είναι ο ταξιδιώτης τόσο πιο έντονα είναι και τα αισθήματα δυσφορίας. Οι αεροπορικές εταιρείες προσπαθούν να αμβλύνουν τις επιπτώσεις αυτές και αυτό αρχίζει να συμβαίνει σε δυο νέου τύπου αεροσκάφη, το Boeing 787 Dreamliner και το Airbus A350. Η πτήση με τα συγκεκριμένα αεροπλάνα δημιουργεί τεράστια διαφορά στην αίσθηση των επιβατών. Τα ερωτήματα, που γεννιούνται βέβαια είναι πως ακριβώς αυτά τα νέα αεροπλάνα επιτυγχάνουν να δημιουργήσουν ένα πιο άνετο περιβάλλον καμπίνας και γιατί δεν συνέβαινε αυτό στα προηγούμενα μοντέλα. Δυο στελέχη της Boeing, ο Διευθυντής, στρατηγικής διαφοροποίησης, Μπλέικ Έμερι  και ο Περιφερειακός Διευθυντής Εμπειρίας Καμπίνας και ανάλυσης εσόδων, Κεντ Κρέιβερ απάντησαν με μια φωνή για τον βασικό λόγο του πιο άνετου περιβάλλοντος. «Τα πλαστικά. Και πιο συγκεκριμένα τα ενισχυμένα πλαστικά»

 

Αναλλοίωτο το πλαστικό από την πίεση

Η ανάβαση στα 8.000 πόδια σημαίνει ότι η καρδιά και οι πνεύμονες πρέπει να εργαστούν σκληρότερα για την παροχή οξυγόνου σε ζωτικά όργανα από ό, τι στο επίπεδο της θάλασσας, προκαλώντας κόπωση και δύσπνοια. Είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους συνήθως οι πρωταθλητές των μαραθωνίων κατάγονται από περιοχές μεγάλου υψομέτρου. Οι ισχυρότεροι πνεύμονες και η καρδιά τους δίνουν πλεονέκτημα. Δεν είναι μόνο το τρέξιμο, που δυσκολεύει σε μεγάλα ύψη αλλά και ο ύπνος.  Καθώς ένα αεροπλάνο ανεβαίνει στα 35,000-40,000 πόδια, η πίεση έξω από το σκάφος πέφτει, την ίδια ώρα που η πίεση στην καμπίνα αυξάνεται σε σχέση με την εξωτερική. Οι σχεδιαστές των αεροπλάνων προσπαθούν να αυξήσουν περαιτέρω την εσωτερική πίεση του αέρα για να επιτευχθεί μια πιο άνετη εμπειρία στην καμπίνα. Αν το αεροπλάνο ήταν κατασκευασμένο από μέταλλο τότε αυτή η συνεχής πίεση που θα του ασκείτο θα το αποδυνάμωνε. Οι ιδιότητες του πλαστικού όμως είναι τέτοιες, που το υλικό μένει αναλλοίωτο από τις τάσεις που του ασκούνται λόγω της διαφοράς της εσωτερικής από την εξωτερική πίεση.

Περισσότερη υγρασία σημαίνει περισσότερη άνεση

 

Στα συγκεκριμένα αεροσκάφη τα επίπεδα υγρασίας στην καμπίνα είναι υψηλότερα. Το πλήρωμα έχει την δυνατότητα να προγραμματίσει τα βέλτιστα επίπεδα υγρασίας  ανάλογα με τον αριθμό των επιβατών επί του σκάφους. «Ο εξωτερικός αέρας στα 35.000 πόδια έχει σχεδόν μηδενική υγρασία» εξηγεί ο Έμερι. «Από την άλλη πλευρά η πολλή υγρασία στο εσωτερικό της καμπίνας δημιουργεί αίσθηση δυσφορίας. Σκεφτείτε πόσο κουρασμένοι αισθανόμαστε  μια ζεστή καλοκαιρινή ημέρα, που η υγρασία είναι στο 100%»  Με τα συστήματα που υπήρχαν στα παλιότερα αεροπλάνα η υγρασία που παρήγαγαν οι επιβάτες με την αναπνοή και τον ιδρώτα τους παρέμενε στο αεροπλάνο. Σήμερα αποβάλλεται χάρη σε νέες συσκευές, που ρυθμίζουν το επιθυμητό επίπεδο υγρασίας. «Η υγρασία σε υψηλά επίπεδα μπορεί να είναι επιζήμια. Το μέταλλο διαβρώνεται, αποδυναμώνεται και έτσι απαιτούνται επισκευές. Με τα πλαστικά ενισχυμένα με ανθρακονήματα δεν αντιμετωπίζουμε τέτοιο πρόβλημα» αναφέρει ο Έμερι.  Στο μέλλον όλα τα αεροπλάνα θα προσφέρουν τα ίδια οφέλη. Οι ειδικοί θεωρούν ότι αυτό θα συμβεί σε μια με δυο δεκαετίες. Τότε οι πτήσεις θα μπορούν να είναι 16 με 18 ώρες χωρίς στάση, μιας και δεν θα υπάρχουν οι παράγοντες που προκαλούν δυσφορία. Αυτή η αλλαγή στα μεγάλα ταξίδια πρόκειται να συντελεστεί χάρη στην επανάσταση των πλαστικών, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί.